torsdag den 1. februar 2018


Indlæg B. Det jeg ser som min udfordring i det undervisningsforløb jeg beskriver i indlæg A og Illeris teorier omkring indhold, drivkraft, og samspil er de udfordringer som de ikke faglige stærke "digitale" elever giver mig som underviser.
Den første refleksion er: Skal gruppedannelsen være anderledes så de ikke stærke elever sidder i samme gruppe, måske kan de her opleve det psykiske engagement og hermed fremme lærings processen og jeg som underviser kan hjælpe med et f.eks PowerPoint. En anden måde kunne også være et twistet PowerPoint  som ligger tilgængeligt i deres "hus" på fronter. Hvis jeg vælger denne løsning kan de altid hente det frem.
Men vil de føle sig ekskludere ved at være i samme gruppe? Vil det give menig og vil eleverne opleve en større mestring i forhold til digitale teknologier?
Det som også kan være en udfordring er elever som ikke er digitalt udfordret, men har svært ved at videndele i plenum. Det kan give problemer i gruppens samarbejde. For som nævnt i indlæg A skal alle sige noget. Her kan skills også være en god ide da der er mulighed for, at tage det om og teorien kan også være indtalt som voiceover.
Som underviser skal jeg være opmærksom på samspillet i gruppen og den enkelte elevs mulighed for læring og forståelse i den kontekst eleven er i

1 kommentar:

  1. Du skriver her om to udfordringer som underviser:
    1. De digitale svage elever
    2. Elever der har svært ved at vidensdele i plenum
    Hvordan vil du motivere dem?
    Hvorfor vælger du gruppearbejde?
    Hvordan vil du differentiere?
    Hvad kan eleverne bestemme?
    Hvordan skal du være klædt på til disse opgaver?

    SvarSlet