torsdag den 1. februar 2018

I dag vil jeg tage udgangspunkt i Illeris og hans syn på læringens processer og dimensioner. Jeg vil bruge Illeris til at sætte fokus på min egen praksis som underviser på EUD VELFÆRD  også kaldet SOSUSJ. Målgruppen er et GF2 hold SSA rettet. De startede d. 15/2. Eleverne er blandet ang. alder og køn. Den ældste er 54 den yngste 17. Eleverne kommer med forskellige baggrunde socialt  samt digitalt. Især de lidt ældre elever kan have svært ved at arbejde digitalt. Bare det at starte en pc og have sin egen mail er en udfordring.
Det undervisningsforløb/tema  som jeg vil sætte fokus på er "omsorg for borgere med livstilsygdomme" eleverne arbejder med hvordan kroppen er opbygget og fungere, symptomer, livstil aldring, fysisk og omsorg, hjælp til personlig pleje samt smittekæden og fagsprog.
De to første dage arbejder eleverne med sanserne og smitte kæden. De næste 3 dage handler om kroppens organer, opbygning, sygdomme, livstil.
Arbejdet omkring sanserne var en vekselvirkning mellem lærer baseret oplæg samt PowerPoint. eleverne havde små praktiske opgaver hvor de digitalt viste korrekt håndhygiejne samt brud på smittekæden.
Arbejdet/undervisningen er tilrettelagt med bla. udgangspunkt i cases fra praksis. og relevante problemstillinger. læreprocessen bygger et kollabortivt samarbejde og produktet dynamisk. der tages udgangs punkt i sygeplejeprocessen. eleverne introduceres her til projektarbejdsformen.
De tre dage hvor eleverne arbejde med forskellige organer i lærerebestemte grupper,blev de præsenteret for små youtube film samt opbygning af organet i silkclay. I  deres videndeling indgik små film koblet sammen evt.voiceover samt videndeling i klassen - alle er forpligtet til at være aktive og talende. der er også mulighed for, at benytte sig af Wizeflor Se film.
Wizefloor er en mulighed, hvor eleverne samtid med læring samvær også får rørt sig.
Som jeg nævnte i starten er flere elever udfordret faglig, sproglig, og digitalt. Læringsindholdet i dette forløb skulle gerne give en forståelse og indsigt i bla  kroppens opbygning og funktion.
 I starten af forløbet syntes flere elever at de blev presset til, at skulle nå meget på kort tid ca.11 lektioner. men samtidig kunne de også se at det er det fundamentale i deres uddannelse.
Udfordringen  var at få eleverne i gang i deres grupper. Især var der to grupper som fungerede meget dårligt. Her var den enkeltes motivation i spil. trods samarbejds aftale. Deres nuværende kompetencer eller mangel på samme gav ikke den forventede drivkraft og nogle medlemmer brød grædende sammen da de følte sig utrygge ved tanken om at de skulle formidle og præstere, at skulle uploadet dokument i en afleveringsmappe eller sende noget materiale til en anden elev . Det i sig selv sætter en stopper for læring og drivkraften.
Mine problemstillinger er at få alle elever med i den digitale læring, at jeg med få og enkle eksempler kan hjælpe og støtte op.

1 kommentar:

  1. Feed back på indlæg:
    1. Klogere på Illeris' ideer og læring, ved at reflektere:
    Hvad tænker du om Illeris' teoris relevans for erhvervskolen?
    2. Hvilken betydning har det for egen praksis:
    Har Illeris' teori haft betydning for hvorfor du har valgt at designe din undervisning som du har?
    3. Elevernes udfordringer i forhold til læringtrekanten.
    Du er inde på elevernes udfordringer på alle tre dimensioner og har også et helt undervisnings program. Men hvordan sikre du at undervisningen bliver differentieret?
    4. Hvad har dine didaktiske overvejelser været?
    Håber det var kritisk, konstruktivt og kærligt :-)
    Anne

    SvarSlet